PowerCell Sweden AB har fått en order från brittiska ZeroAvia som omfattar bränslecellsstackar, bränslecellssystem och ingenjörstjänster. Det ska användas för att utveckla ett utsläppsfritt 19-sitsigt bränslecellsdrivet flygplan.
Orden som PowerCell fått av ZeroAvia har ett värde på sammanlagt 10,9 miljoner kronor och leveransen beräknas att ske löpande under ett års tid. Företagen har nu ingått ett samarbetsavtal för att ta fram ett certifierbart bränslecellssystem för kommersiell användning i flyg.
– Från ett hållbarhetsperspektiv kan samarbetets betydelse knappast överdrivas eftersom det handlar om att lösa en av de verkligt stora miljöutmaningarna inom transportområdet, hur flyget skall bli mer miljöanpassat. Men flygindustrin har också unika krav på såväl stabilitet som prestanda och att vi som bolag är konkurrenskraftiga inom ett så pass krävande segment är en tydlig bekräftelse på vår teknologiska position såväl som på vår kompetens och vårt affärserbjudande, säger Richard Berkling, vd för PowerCell Sweden AB.
– Vätgas är det enda gångbara alternativet för stora utsläppsfria flygplan eftersom det har tre gånger så högt specifikt energiinnehåll som flygbränsle och mer än 100 gånger så högt som dagens bästa batterier, säger Val Miftakhov, grundare av och vd för ZeroAvia.
Bilden: Richard Berkling, vd för PowerCell Sweden AB, Foto: Powercell