”Gå upp och pröva dina vingar”

Första vintertestet med en Air-Phinix över gränsen. Foto: greenfly.se

Elbilar har blivit en del av vardagen. Men vad krävs för att elflyg ska bli ett alternativ för gods eller resor, åtminstone på korta rutter? Det ska utredas i ett Interregprojekt mellan Tröndelag och Jämtland.

Projektet heter Green Flyway och har redan genomfört en första fas, då man testade logistiktransporter med drönare och genomförde flygningar med små elflygplan. På båda sidor om gränsen, i Tröndelag och Jämtland, transporterades blodprover från hälsocentraler med drönare för laboratorieanalys, och andra medicinska frakter. Det visade sig i många fall vara snabbare, och mer miljövänligt än med bil även om hårda vindar vissa fall försvårade drönarflygningar.

 Elflyg är en del av den nya fasen, Green Flyway 2.0 ”Utsläppsfri luftmobilitet i staden, på landsbygden och över gränsen”. Det är ett Interregprojekt mellan Sverige och Norge som ska utreda förutsättningarna för elflyglinjer. Det handlar om mindre flygplan, med mellan 5 och 30 säten, beroende på tillverkare av plan. I dag finns ett antal aktörer som satsar på att utveckla elflyg

– Elflyg är bra ur klimatsynpunkt och el är ju ett lokalt producerat förnybart bränsle, säger Anne Sörensson, projektledare för Green Flyway 2.0. Det passar också väl ihop med Regionens och Östersunds kommuns målsättningar om att bli fossilbränslefria till år 2030.

Katla 7 – nästa modell av Katla Aeros drönare. Foto: greenfly.se

Östersunds, Röros och Trondheims kommuner, Region Jämtland-Härjedalen och Tröndelags fylke är med i projektet, tillsammans med bland andra Mittuniversitetet, Swedavia, IBG, Katla Aero, Jämtkraft, Avinor och Sintef.

En marknadsundersökning ska göras om förutsättningar för elflyglinjer. Det ska också utredas hur flygplatserna ska utformas för elflyg och vätgasflyg, och vilka krav ställs på en flygplats som rymmer såväl elflyg och andra bränslen, till exempel när det gäller laddinfrastruktur.  Det har just tagits fram en så kallad Megawatt-standard för elflyg.

Drönare är även fortsatt en del av Green Flyway, och planen är att driva utvecklingen vidare med tester av samhällsnyttiga transporter och intelligent övervakning, tester med större drönare för tyngre transporter inom hälsa och välfärd. I version 2.0 är det svenska företaget Katla Aereo med som partner. De utvecklar och tillverkar drönare som kan lasta ca 10 kilo och flyga omkring 10 mil, räckvidden är beroende av vad frakten väger.

Bild från de norska drönartesterna i Röros. Foto: Endre Tamnes Sandbakken

– Region Jämtland Härjedalen vill veta i vilken utsträckning som drönarna kan ersätta transportbilar som kör mellan hälsocentralerna, laboratorium och sjukhus, säger Anne Sörensson. 

Green Flyway arbetar också för att skapa en testarena för elflyg och drönare.

– Det finns bra förutsättningar med varierande topografi, väder och glesare trafik i luftrummet i Jämtland och Tröndelag. Dock finns helikoptertrafik och flygplan i luften, och det finns utmaningar i regelverk med att få tillstånd att flyga drönare utifrån säkerhetsaspekter, säger Anne Sörensson.

 På norsk sida i projektet har det gått snabbare och smidigare att få tillstånd jämfört med i Sverige. I Röros kör man just nu ett projekt med transporter av mat och andra varor till äldre som bor avlägset. Anne Sörensson konstaterar att det finns mycket att lära av varandra på ömse sidor om gränsen. I november 2026 ska projektet vara avslutat och då är testarenan förhoppningsvis kommersialiserad.

Kajsa Olsson

 Läs mer: https://www.greenflyway.se/

Vindkraftcentrum på Youtube