Vätgaståg körs för först gången i Sverige

Cirka 20 procent av all järnväg i Sverige är inte elektrifierad. Det är ca 300 mil järnväg där tågen inte kan köras på el. Det körs istället på diesel eller HVO. 

Inlandsbanan AB förvaltar järnvägsanläggningen Inlandsbanan mellan Gällivare och Mora som är ca 110 mil lång. Det är en av de järnvägar i Sverige som inte är elektrifierad. Tågen som kör på Inlandsbanan drivs framförallt på HVO men också på diesel. Men Inlandsbanan vill skapa en helt grön godskorridor genom halva Sveriges inland, helt utan koldioxidutsläpp och satsar nu därför på vätgas. Inlandståg som är dotterbolag till Inlandsbanan bjöd in den franska tågtillverkaren Alstom till Östersund för att visa upp deras vätgaståg. 

– Om jag får drömma har vi vätgaståg på Inlandsbanan om 5-10 år, sa Maria Cederberg, vd Inlandståg, i en intervju till SVT.  

Alstoms vätgaståg Coradia iLint har körts i  kommersiell trafik sedan 2018 i norra Tyskland. I Österrike och Holland har framgångsrika försök gjorts med vätgaståg och i slutet på 2020 la Italien en order på 14 tåg.

Foto: Alstom

 

Vindkraftcentrum på Youtube